Thursday, 15 December 2011

friday blues~

today i feel so tired.. i dont know why and where my energy goes.. my mum and aunts also told me that i always look tired when pregnant.. my mum keep reminding me to take vitamin c and protein.. but trust me.. i did! heee

anyway i just spend my whole day reading about labor and delivery experienced. so many stories and indeed it makes me nervous and seriously it always ended up with me burst into tears. rasa syahdu je baca experienced orang beranak nih.. owh my.. now i understand more less what all mums went through. I will share with you guys about my labor and delivery experience nanti kay.. do pray for me yeah .. your doa and pray is the greatest gift of all dear..

yes.. untuk pertama kali mengandung nih.. i do have a lots of questions in my mind.. about breastfeed, laboring process, antenatal class, suggested brand for all the babies item, what is the air selusuh and many2 more.. seriously you have to read a lot of articles about all this thing and ask other people around you. it is totally new and you will only learn it when you walk through this next phase of life. thats why people said experienced it the most valuable knowledge ever.

okay i have to take a deep breath.. i start to feel nervous.. and at the same time i feel so sentimental .. im so lucky to have the best family around me.. and i also feel sangat bahagia and bersyukur dengan my hubby.. you are the best and the greatest sayang..
helping me doing my daily chores, never complaint about my appearance and looks even though i know i am so close to get tittle macam minah indon huhu and taking care of me day night.. Alhamdulillah..

Anyway.. have you watch Ombak Rindu? big compliment to them.. i hardly watch malay movie in cinema because afraid it will disappoint me.. but this movie for me isn't like a typical malay movie. and i sangat impress dengan kemajuan filem malaysia sekarang..great!

p/s: i love this song! enjoy guys~



Tuesday, 6 December 2011

kisah mereka lagi dan lagi...

suatu hari ketika baru selesai bergotong royong untuk majlis perkhawinan Pn Z, dalam perjalanan balik:

isteri: bie.. alamak kite tertinggal handbeg la..
suami: nak pusing balik ker?
isteri: takpela.. karang mintak tolong Pn Z bawakkan..

isteri cuba menghubungi Puan Z.

Isteri: Z nanti jgn lupa bawak kan handbeg ek datang dewan tertinggal la..
Puan Z: Ok..

Dewan..

Puan Z: alamak lupa nak bawak handbeg..
Isteri: takpela besok amik kat rumah..

ketika berada di rumah Puan Z

Isteri: Z kay la ek.. nak balik.. karang jumpa.. tak sabar! hehehe
Puan Z: jgn lupa amik hand beg tau
Isteri: hehee ok.. tak lupa..

isteri pon amik handbeg...

bertolak balik ker rumah bersama suami..


sampai di rumah..

isteri: eh bie.. mana henset kite ek...
suami: cuba call

call handphone....

Suami Puan Z: hello... ye puan E...adoi.. dah amik handbeg tinggal henset pulak huhu.. dah agak dah!

isteri: heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.. nnt tolong passkan kat sape2 ek


sekian~

once upon a time



owh my... once upon a time.. when i still at my ideal weight and so do hubby hehe hanging around with my lovely cousins. i miss them! owh cousins.. lets hang around or perhaps we need a holiday trip!

things get really busy at the moment.. need to finalize the audit account, just finished with grand launching for our flagship cafe Coffee Planet!!! and also got a pile of paper on my table to be sorted out!










time flies so fast.. i am now 5 month pregnant. baby start kicking and rocking.. owh sometimes i just cant wait till the baby pops out! last weekend i went to pureen warehouse clearance with my mom...please don't ask how much i spend that day haha .. things just get crazy with everything offered at really good price.. so much things to update.. but time doesn't allow me to write it now. no worries will find sometime to do that. but tell you.. i almost faint at the warehouse clearance sale. 1st time ever.. literally! maybe because of the weather or overcrowd. Alhamdulillah nothing happened =)

2011 almost reach to the end and welcome 2012!! hopefully everything will run smoothly and goes better.. better.. and better.. weeeee!


Tuesday, 15 November 2011

Money Matters $$$

hye all~ ok.. ini kes serious.. mari kita bersama2 renung2kan..


hehe chewah bikin gempak sungguh.. actualy would like to share with you something beyond what eyes can see.. kalau cerita pasal duit mmg tak akan habis.. duit banyak duit tak cukup nak tambah duit and lain2 lagi. but entry kali nih nak cerita pasal duit supaya you all sedia untuk buat persiapan.. mental fizikal zahir dan juga batin=)

1.Perkhawinan

yups.. perkhawinan memakan belanja yang sangat tinggi.. teringat zaman belajar literature english dulu pasal budget khawin.. cant remember apa tajuk nya tapi mmg best. i think everyone familiar with that story ryte? ok antara faktor2 yang you all kena consider bila pilih tarikh khawin nih adalah.. timing.. that is the biggest factor for me.. siapa yang rancang untuk berkhawin awal.. kena pastikan ada duit pocket tetap.. cara bgaimana nak dapat source itu terpulang kepada individu masing2.. ada setgh still tgh study but parents willingly nak tanggung.. macam saya.. baru kerja so mmg baru nak establish.. siapa yang pilih date2 yang nak dekat raya nih bersedia hehehe

1- korang kene simpan duit jugak untuk persiapan raya and bagi duit raya
2-duit untuk majlis bertandang kalau kahwin dengan org jauh
3- duit selepas pergi honeymoon
4-duit untuk awal2 selepas kahwin- sebab kalau dah kahwin nih malu la kan nak mintak parents lg
5-duit untuk makan2 bersama rakan2 yang ingin lepak2 bersama bila dah khawin
6- duit ingin berjalan2 bersama suami.. yela bile dah khawin mesti rasa mcm dunia nih kite yang punya.. so lg rajin la nak dating sana sini hehehe
7-duit untuk balik kampung and travel jauh pon kene amik kire
8- duit beli barang groceries and bahan basah! takkan nak makan kat luar je kan hehehe ok i buat calculation harga average barang2 basah nih 4 ringgit so you all kali la dgn berapa item yang korang beli kalau sekali pergi.. biasalah kalau dah masuk hyper2 supermarket nih secara automatiknya korang akan jadi hyper huhu


ok tup tap Allah kurniakan rezeki.. mengandung cepat..Alhamdulillah! itu adalah berita paling gembira.. tapi persiapan yang perlu korang lakukan adalah.. nih cerita kalo baru khawin la kan...


1- kumpul duit untuk beranak.. tetapi biasanya bulan pertama hingga ke empat.. masing2 masih dalam tempoh wahh happynya akan dapat baby hehe and also masih dalam tempoh.. berjaga2 sebab 1st pregnancy sangat fragile and doktor pon akan cakap jgn mengharap sngt.. tetapi pejam celik tau2 dah bulan.. alamak2 lg 4 bulan nak kumpul duit untuk beranak.. hospital gov or swasta.. kena sediakan jugak duit for any possible risk that might occur..

2- beli barang2 baby and peralatan baby.. nih pon korang kene survey and budget sebab barang2 baby mahal tau.. memang la kadang2 kita fikir nak ikut budget tapi boasanya kalau anak pertama nih excited mesti terlebih. dok tengok sana sini last amik yang luar budget hehe nak yang terbaik katanya-p/s: nerves2 baju and barang bby tak beli lg huhuhu

3- duit medical check up bulan2 kalau pergi gov tak kene bayar tapi.. kalau nak scan semua biasa buat kat swasta.. so budget la bulan2 kay.. termasuklah supplement and susu untuk ibu=)

4- duit beli barang untuk ibu pon jugek! termasuk baju and seluar utk gantikan yang tak muat hehe


Lain- Lain:

1. termasukla duit untuk wedding present kawan2 korang
2. duit beli insurance
3. duit belanja makan
4. duit bagi adik beradik
5. duit kalau beli kereta and rumah ker termasuk deposit
6.duit shopping tidak dilupakan


dan seterusnya... hehehe itulah entry saya pada hari ini hahaha money matters! bukan nak takutkan... tapi nak korang bersedia.. tolong menolong sesama suami isteri adalah sangat digalakan ye..


ok nih random photo saya bersama suami semasa berdiam diri dari mengupdate blog... lihatlah saya yang baru huhu..







Tuesday, 1 November 2011

Esma talk to herself about....

Owh my! i just realized how immature i am at the age of 24 years old..

Thinking of what world has to offer for me beside
of having all this routine job and grumping for things i created myself..

i feel so immature!


yes if you.. (refer to yourself ye Esma!) always blaming
your purse for becoming so thin every time not even reach mid of month.. why not you feed your purse with something that only you can do it..

okay... but how? and errr... please define the word 'something' based on your above statement..

hello esma.. something means do something la.. think out of box plz..

but i always thought and think money is my main con
straint to do 'something'..

hmm so why not you start from learning? learn from the environment and surrounding... they are the greatest teacher of all anyway.. try to learn from all the successful people in the world.. let them inspire you.. go get inspired and motivated first.. then..later you will see your way

owh i wish that easy..

that is soooo negative thought.. yes you never
get that without Allah grant it.. but you have to remember this.. Firman Allah:

Allah tidak akan merubah nasib (seseorang atau) sesuatu kaum, sehingga kaum (atau orang itu)
berusaha (membuat komitmen) untuk mengubah nasibnya. (Ar-R'aad : 11)



InsyaAllah..

Okay.. by the way one more thing.. why not you learn as well how to groom yourself.. especially your messy character and appearance.. yes you are messy! boo you!


hehe.. okay.. i try! hubby help me ek! and also my friends out there need your favor to help me too ... lets be a better person!!!!!! there are so many people out there had reach what they aim for at the very young age..

we can do it too! it just a matter of time and patient... breath in and breath out!!!








By the way hehehe below is what i cooked yesterday for our dinner.. and not to forget to wish Happy Birthday to My lovely dad. Lets celebrate it today! semoga ayah sihat and Ya Allah kasihilah ibu bapaku seperti mana mereka mengasihi ku.. Amin




task for yourself: do a to do list for a brand new esma! =) assignment due date: TBC- to be confirm~

owh maybe you can also write in your journal about what you do everyday.. so you can Muhasabah yourself from it.. lets try!

Thursday, 27 October 2011

Kisah rokok..

Harituh aku ada terbaca dekat dalam facebook kisah pasangan bercinta nih.. bagi yang siapa tak pernah baca.. nih la ala2 dialog dalam cerita tuh:


Awek: awak.. awak tau tak rokok nih bahaya.. awak.. satu hari awak spend sekotak rokok berapa ringgit?

Pakwe: satu kotak sepuluh ringgit.. kenapa?

Awek: cuba away bayangkan kalo seminggu dah 10 x 7= 70 ringgit kalo sebulan 70x4=280
kalo setahun 280x12=3360 kalau let say dah 10tahun hisap rokok 3360x10=33600 dan kiraan berikutnya..

Pakwe: abestuh kenapa?

Awek: Cuba awak bayangkan kalau duit tuh awak simpan.. kan dah boleh beli skyline silap2

Pakwe: Awak tak merokok kan daripada kecik

Awek: aah.. knapa? dengan tanda tanya

Pakwe: Mana skyline awak tak nampak pon.. LOL~

huhu tuh ala2 cerita dia.. version ringkas esma nawal... korang paham tak? hehe


dalam dok tergelak.. aku terpikir jugak.. hmm betul jugak cerita tuh.. ada idea dalam cerita tuh..

pastuh dalam kereta aku terus cakap dengan en suami.. awak.. kita nak hisap rokok la.. aik kenapa pulak? cerita kat dia kisah tuh balik.. lepastuh...


cuba awak bayangkan bie.. macam mana orang hisap rokok kene spend everyday sepuluh ringgit still cukup je duit nak belanja semua makan minum pakai semua.. so kita pon nak jadi macam orang hisap rokok la.. tapi instead of kite beli rokok kite letak dalam tabung nak tak? hehe.. nanti duit tuh boleh buat pergi travel kan kan?


sambil duduk tengok tingkap pandang ke luar... dok bayangkan la pasal duit yang boleh dikumpul.. tapi yelah kalau sepuluh ringgit satu hari mcm banyak sangat hehehe kumpul jela apa yang termampu.. see.. sometimes people see things differently.. siyes tak terpikir langsung yang pakwe dia boleh terpikir nak jawap macam tuh.. agak kelakar jugak la hahaha siyes aku rasa lawak cite tuh huhu


By the way...As a reader..you have your own opinion and your own way to judge the story and how you dig moral value from the story.. just see the bright side of it.. lagi2 la sekarang nih macam2 cerita keluar politic,tahyul, mistik, cerita yang direka semata to attract attention, conspiracy theory and many2 more.. and all the story is narrate and write by human being.. so no one is perfect.. they have their own way of thinking and opinion as well.. try to judge and weigh all the sources wise and equally.. sebab kalau salah interperate.. kita jugak yang rugi.. apa2 pon kene still berlandaskan ilmu pengetahuan dan Islam.. jangan mudah jadi boneka.. kalau rasa2 macam benda yang boleh pesongkan agama dan pemikiran.. baik korang istghfar banyak2.. Waallahua'lam.... doa2 semoga kite dikuatkan iman dan dijauhkan daripada terpesong dari agama Allah...

Wednesday, 26 October 2011

angan2 yang terkandas...


ok.. lama tak update.. haish.. kalau lah idea boleh datang sentiasa kan.. memang kalau boleh nak update tiap2 hari.. tapi karang memang tiap2 hari dok update makan tengahari apa makan malam ape jela kann .. kadang2 masa memang berlalu dengan pantas.. bangun pagi tik tok tik tok tau2 dah kene tidur balik.. so kesimpulan dia.. nothing much to story about hahaha cliche nyeeee la hai!


ok anyway sambung pasal berangan nak jadi jutawan nih kan..
Al- maklumlah.. orang pas khawin nih budget memang sempit.. nak mulakan hidup baru.. kalau dulu tak cukup duit boleh mintak mak sambil buat muka comey2.. sekarang kena buat plan betul2 budget betul2.. nak dijadikan cerita.. Astro kan pernah tayangkan reality game show anda ada 60 saat.. kami nih lebih kurang selalu la jugak tengok dengan bibik2 sekali join tengok.. dalam hati geram je tengok.. yela kalau tengok kat tv nampak macam senang jela kan.. tau2 dapat duit.. ada yang 25 k laa 10 k laa rezeki tuhan orang kate..

tiba2 datang idea nak try masuk.. tapi sah2 la memang takde dah audition untuk anda ada 60 saat.. haha semangat gila cari kat internet pastuh tiba2 tengah dok online cari info.. kat astro pulak terang2 letak iklan one million money drop game show baru nak panggil audition.. huhu tiba2 rasa macam diri dipanggil2 untuk mendaftar.. macam tau2 je astro nih.. lagi nak dijadikan cerita.. audition kat SACC pulakkk.. and en suami pon semangat haha!

ok game show apa tuh? actually dia franchise punya game show pernah tayang dekat us, uk and banyak lagi tempat.. ala2 who wants to be millionaire.. kena jawap soalan pengetahuan am.. ada 7 soalan tak silap..cara2 game show tuh nanti korang tgk kat astro ek.. huhu

so sibuk la print borang semua.. tengok you tube bagai nak tau cara permainan.. semangat memang ada.. tapi study nya tak nak haha.. hari yang dinanti dah pon tiba.. sebab dekat dengan rumah pukul 10 pagi baru nak gerak.. i berpasangan dengan my dearest best friend izza hehe aik kenapa en suami tak join sekali? huhu sebab en suami last2 minute ingat kene kerja.. rupa2nya tak jadi kerja.. huhu tapi en suami tetap datang memberi sokongan!

sampai je kat SACC.. mak aih ramai nya orang beratur no ke berapa pon tak tau.. semua dok pegang surat khabar bagai.. kiteorg tangan kosong je.. kene lalui 2 stage.. 1. jawap soklan... kalau lepas baru audition berlakon ala2 tengah dalam game show.. bayangkan amik nombor tapi pukul 6 petang baru dapat masuk.. nasib baik la dekat sacc je..

masa kene jawap soklan tuh mak aih cuak tak ingat hahaha soklan dari geography sampai la ke bidang am dan sukan.. pasangan kena jawap betol 11 soklan..daripada 20 tak silap.. kalau tak takleh g second stage.. ok.. mesti korang nak tau kan.. kami sampai stage berapa? hahahaha stage pertama pon tak lepas.. tak tau la berapa betul.. tapi nama tak dipanggil untuk stage 2.. kelakar sangat.. memang nampak la pengetahuan tak berapa nak meluas.. takpela.. memang bukan rezeki la tuh.. huhu contoh soalan yang dia bagi ek.. macam ragbi piala dunia tahun sekian2 kat mana..ataupon kalau contoh lain hari kanak2 sedunia bila la.. hah mcm tuh la huhu tapi itu bukan soklan sebenar la.. ala2 je

camtuh la ceritanya.. kisah mek esma yang berangan nak jadi jutawan heeeee. tak sangka bila datang tebiat kan rajin plak nak pg audition bagai huhuhu.


Next time kita update cerita lain pulak ek.. ! peace!