Monday 18 July 2011

owh... inilah jodoh aku rupanya 3...


Hye korang=) aku seronok bile korang seronok bace.. and aku seronok jugak kalo korang rase idea aku nih membantu hehehe ada tak korang tertanya? knape aku tak tulis masa time aku mmg tgh buat persiapan nih ek? patutnye lagi la better supaya tak lupa.. huuu sebab aku tak tahu bende tuh smooth ker tak and recommendation aku tuh ok tak.. so nih bile dah habis majlis Alhamdulillah sangat2 so adalah conclusion .. gambar and lain2 lagi.. hehe baru berani sikit nak recommend..

ok entry yang lepas aku cte pasal tunang.. apa perasaan lepas tunang ek? jawapan aku.. tak rasa apa2 tapi perasaan sayang tuh lebih sikit la sebab korang tau dah korang ke arah perkhawinan.. cuak? hah mase nihla korang akan start rasa cuak lagi la bile dok countdown nak kawin..dugaan? setiap individu ada dugaan masing2 aku & suami Alhamdulillah tak bnyak sangat dugaan.. masih boleh diselesaikanlah.. tahap kesabaran mmg kene tinggi.. kalo A give up B kene semangat.. Kalo B give up A kene sabar.. mcm tuhla.. chewahhh

ok entry kali nih aku cte je dulu pasal procedure kawen dan budget.. sebab nih antara benda yang paling awal korang kene buat dan plan bila dah tunang nih and scope dia besar..tgk org jugak ada setengah diaorg buat majlis sekali lelaki perempuan.. Almaklumlah skrg cost kawen dah tinggi kan kan.. ada setengah asing2.. korang mesti tahu kedudukan kewangan korang.. so terpulang.. aku dan suami buat dua2 belah tetapi kawan2 kiteorg jemput semua kat belah shah alam.. sebab kiteorg blaja tempat sama so kenkawan bnyak kawan yang sama and kawan suami aku yang kat kelantan pon bnyak blaja area kl and shah alam so sebab tuh kiteorg decide gabungkan jemputan kawan2 lelaki & perempuan kat shah alam..

Step 5-procedure kawen


haha aku tau mesti semua akan cakap nih hal rumit.. tapi jgn riso.. kalo Allah kata si Dia jodoh korang bende apa pon boleh jadi senang dan dipermudahkan.. mcm kes aku nih la...

1st bende korang kene buat lepas g kursus kawen ialah amik borang kawen dekat jais atau mana jabatan agama islam yang berdekatan.

pihak lelaki kene lengkap kan dulu borang dia.. baru perempuan boleh submit borang.. ada setengah org suka preparation dibuat awal hehe tapi walau awal mcm mana pon korang nak prepare borang2 nih hanyalah boleh dibuat 3 bulan seblom tarikh khawin..

tapi mcm isi borang tuh semua nak buat lg awal pon takpe tapi jgn sign apa2 sebab korang kena sign depan pendaftar nikah @ Qariah masjid.. mase submit je kena 3 bulan sebblom..

step2 dia adalah..

-Amik Borang

-HIV Test- keputusan valid selama 6bulan.. so budget2 la nak buat time bile.. kalo siapa nak kawen bulan 6 bulan 2 atau 3 dah boleh buat.. caranya.. pergi mana2 Klinik Kesihatan Kerajaan yang berhampiran buat appointment and amik borang.. Call pon boleh.. aku tak pasti kalo ada yang boleh walk in terus.. tapi kebanyakan kena buat Appointment dulu.. huhu
sakit tak? hehe aku rase sakit hehe xtahulah.. kalo kat shah alam yang terdekat Seksyen 7.. dia tak lama sngt.. tak sampai stgh jam untuk tunggu keputusan and amik darah pon tak sampai lima minit huhu kalau nak no telephone klinik kesihatan korang bukak website pejabat agama islam

-PIHAK LELAKI: 3 bulan sebelum nikah.

siapa yang alamat ic dia jauh..let say mcm en suami saya orang kelantan.. tetapi keje blaja semua duduk Klang.. kalo dah tinggal selama 6 bulan di tempat yang sama... boleh je kalo nak apply kat Klang- mintak surat maustatin.. di mana? dekat pejabat agama dan approval di Masjid yang berdekatan kawasan rumah korang.
biar Qariah masjid confirmkan yang korang mmg dah tinggal lama disitu dan masih bujang.. Biasanya korang kena amik no telephone Qariah masjid untuk buat appointment.. tapi kebiasaannya diorg nih mmg sentiasa berada di masjid.. semoga kehidupan mereka diberkati..Alhamdulillah
bawak 2 org saksi bersama IC copy sehelai sorang.

Kemudian bile dah dapat sign and chop semua.. bawak borang and ic korang and ic saksi ke pejabat agama Daerah yang korang tinggal..

IC tak perlu nak buat pangkah (contoh: untuk kegunaan JAIS shj.. )sebab nnt diorg mesti reject..memenuhi standard ISO katanya.. tapi jgn cuak sebab nnt diorg sendiri yang akan pangkahkan ye.. nih bagi siapa2 yang concern mcm aku huhu aku siap mintak En suami pg try tanyr kaunter sblah plak huhu.. sebab awal2 tuh tak puas hati..hehe kemudian settle la sudah urusan pihak lelaki..

takk susah kan... cume yang buat dia jadi lewat tuh sebab kena bawak saksi sekali and korang kebanyakan mesti bekerja.. so waktu terhad.. kene set ikut jadual bile masing2 free.. biasanya weekend.. kalo takleh cari saksi dikalangan keluarga.. kawan2 pon boleh... saksi kena lelaki ye kawan2=)

ok bile dah settle dan dah diluluskan.. barula pass kan lelaki punya borang dekat pihak perempuan.. benda sama pihak perempuan kene buat.. bawak 2 saksi lelaki jumpa pendaftar nikah yang berdekatan di rumah korang.. wali pon bawak sekali..

ok mari aku cerita kes aku..

kes aku- bapak aku sakit.. so dia takleh nakk cakap sangt and lemah.. aku ingat kan boleh abg aku ganti jadi wali.. tapi sebenarnye takleh sebab bapak aku still ada lg.. kalo dia larat dia boleh lafaz wakil suruh ustaz gantikan jadi org yang akad nikah kan pengantin.. tapi kalo kes yang tak sihat sampai tak boleh cakap atau lain2 yang berkaitan tuh kena pakai wali hakim.. Alhamdulillah bapak aku boleh lafaz wakalah nih.. biasanya pendaftar nikah nih akan suruh wali yang nak diwakilkan baca Al -Fatihah dan teks yang dia kasi..


saksi kene bawak ic copy jugak kay nnt.. pastuh dah selesai korang attach borang perempuan and lelaki dgn hiv test punya result and kursus kawin punya sijil.. bawak kat pejabat agama islam daerah korang then nnt diorg luluskan.. Yeay dah leh kawen!! hehehe

then later siapa2 yang nak kawen kat masjid barulah boleh call masjid book tempat.. selagi korang tak settle mohon tuh.. masjid mesti suruh korang settlekan dulu... sebab? hah! sebab aku nih pon kalo boleh nak semua settle cepat.. tak menyempat nak call masjid.. aku kalau tak teringin nak kawen kat masjid shah alam hehehe dok call diorg bnyak kali.. tapi diorg suruh aku settlekan dulu permohonan nikah..

sebab? mcm kes aku sebab bapak aku dah wakilkan ustaz pendaftar nikah qariah masjid seksyen 19 untyuk jd wakil.. so kirenya ustaz tuh boleh nikah kan aku dekat area rumah aku jela...kalo aku nak nikah kat masjid shah alam.. aku kene call qariah masjid shah alam mintak tuka kadi semua.. tapi memandangkan ayah aku sakit.. kiteorg rasa better la nikah dekat area rumah aku... kesimpulan dia.. kita merancang tuhan menentukan dan semua arahan tuh mesti ada sebab so ikut je kay heeee..

owh satu aku nak ingatkan.. kalo siapa2 yang nak nikah dekat masjid benda yang korang kena amik kira adalah sama ada pengantin perempuan uzur ker tak masa tarikh korang nak nikah tuh.. sebab org perempuan yang uzur haram masuk masjid.. and ada setengah jurunikah sangat tegas pasal bende nih..

mcm kes aku.. hehe kes aku lg.. jurunikah area rumah aku seksyen 19 pon sangat tegas pasal bende nih.. ada kes orang lain.. hari dia nikah baru dia perasan dia uzur.. so diorg kenala buat majlis dekat rumah walaupon awal2 plan nak nikah kat masjid...and kes aku.. Alhamdulillah tuhan permudahkan urusan.. aku uzur sehari selapas nikah.hehe kalo tak kelam kabut la.. yela kalo buat kat rumah kenala ada khemah semua.. sebab rumah aku kecik je huhu.. tapi aku tak sangka masjid aku ada buat hiasan untuk org bernikah.. comey je.. cube tgk gambar huhu

panjangkan procedure kawen.. so.. next post baru aku cte pasal budget kawen semua.. huhu


apa yang salah korang bgtau kay.. semoga membantu korang nak kawen!

owh lupa lg.. jangan lupa bawak duit untuk imam and saksi.. nanti diorg akan bgtau barape jumlah dia.. nih pihak lelaki biasanya akan uruskan.. and mas khawin di selangor RM 300 ye kenkawan hehe. setiap negeri lain2 so rajin2 la check=)

owh yeee. ada lagi satu benda nak tambah.. salah satu perkara yang perlu diambil kire kalo nak nikah kat masjid adalah.. hantaran.. kebanyakan masjid dia tak kasi bawak masuk semua hantaran.. yang perlu shj seperti tepak sireh, cincin, mas khawin, Al Quran kalo ada.. nih supaya korang alert la sebab yela hantaran kan dah wat cantik2.. kene pk pulak bile nak bertukar hantaran yang bakinye tuh...






=)

11 comments:

mr.k said...

yeay!!! dah boleh komen...hehehe.. tgk2..semangat kan kite???heheh..

luv u soo much

mr.k said...

asal nama kite mohamed kamal?? sapa yg tulis tu ea?

esmanawal said...

hehehe tq syg! haha kita pon tak tahu.. tapi kite tau nama pnoh awak!

Muhammad Warouq bin Qamar said...

aku tak setel lagi borang sekarang ni. agak leceh la procedurenya. hm. by time aku sampai msia aku ada masa sebulan lebih je ni sebelum nikah. takutnya kalau tak sempat. anyway apa yg ko tulis ni memang best. very informative! thanks for sharing :)

esmanawal said...

huhu jgn risau.. tapi ko dah kene set date la bile ko nak g.. sebab takut saksi yg ko nak bawak tak free plak.. dia lulus tak lama.. berusehe! hehe

esmanawal said...

owh lupa.. thanks anyway=)

aqeela said...

Thanx dear~~~moga allah owez memudahkan urusan ko sbb mudahkan urusan org laen (^__^)

esmanawal said...

hehe Amin.. thanks=)

esmanawal said...

hehe Amin.. thanks=)

Anonymous said...

Salam bro.. ni pendaftar nikah seksyen 19 siap panggil kaunseling a week before nikah.. ape citer ni.. mase kau dulu kene jgk ke.. boleh tolong share tak.. :)

esmanawal said...

mmg kene.. jgn risau.. simple2 je dia tanyr=)