Monday 11 July 2011

owh... inilah jodoh aku rupanya...


selamat pagi semua! hehehe

seperti yang dijanjikan... ok seblom tuh.. knapa aku pilih tajuk seperti di atas?
sebab sepanjang hidup kita nih kite semua selalu wonder... siapa jodoh kita? bila waktunya kita khawin and dia ker mr right guy kita? jodoh adalah antara persoalan yang hanya Allah sahaja mengetahuinya..Saat akad nikah selesai.. segala persoalan kehidupan kita tentang jodoh selama nih telah terjawab.. and didalam hati aku sendiri berbisik.. owh inilah jodoh aku rupanya..

aku lebih senang menulis entry ini dalam bahasa melayu supaya lebih mudah untuk disampaikan..

ok.. persiapan perkhawinan.. siapa yang sudah berkahwin mesti rindu punya saat2 membuat persiapan seblom khawin.. aku tidak terkecuali.. mmg memerlukan kesabaran, kecekalan, ketabahan dan segala yang bermula dengan imbuhan ke..... sebab kat situ dugaan banyak berlaku..

step-step nak kawen nih banyak.. kalo buat carta mmg akan jadi carta yang sangat panjang.. tapi best untuk dibaca! hehe..

2-1 tahun sebelum

step 1: memasang niat untuk kawen

itu mesti.. ada setengah org tak sedia nak kawen.. takut nak pikul tanggungjawab katanya.. hmm aku mmg target nak kawen umur 24 tahun.. dari dulu lg aku pasang niat tuh.. Alhamdulillah tuhan makbulkan niat aku.. kan apa2 yang kita niatkan tuh boleh jadi doa=) and aku tak letak kemestian untuk khawin pada umur 24 tahun.. perasaan tuh dtg sendiri.. secara tiba2 kami rasa kami bersedia untuk melangkah ke alam baru..
and mcm apa yang Mr K cakap.. dia nak semua benda yang dibuat lebih bermakna..dan kalau org tanya apa perasaan selepas kawen.... jawapan dia.. lebih tenang=)

takut? haha tipu kalo takde... tapi masa pasang niat nak kawen tuh tak pikir lg perasaan takut dan risau.. aku cakap dengan mak nak khawin.. nasib baik mak sporting.. tapi disebabkan aku nih anak sulung.. so mak aku risau jugak.. kami berbincang secara serius sebab ayah aku sakit.. so mak takut kalo kami buat keputusan terburu2.. apa yang mama buat.. dia berbincang dgn adik beradik.. and bg hint sikit2 cakap aku nak kawin supaya diorg tak terkejut.. pada awalnya ada setengah membantah sebab rasa aku nih muda lagi dan banyak tanggungjawab.. masa tuh semua tak jumpa lagi Mr K..tapi lepas Mr K balik London dan bawak dia pg berjumpa dengan family.. semua akhirnya bersetuju..Mr K mmg pandai amik hati org tua=)


step 2: bincang date untuk bertunang

bile semua dah bg green light sekrg kena pikir pulak bila date yang elok untuk bertunang..
Tips aku.. bila tgh bincang date untuk tunang.. pikirkan sekali date untuk khawin.. sebab?

kadang2 org nak tunang sebab nak ikat dulu and tunggu duit cukup dulu baru khawin.. dugaan tunang nih banyak cik akak and cik abang.. duit mmg sentiasa takkan cukup.. so jangan risau.. rezeki itu pasti akan datang.. atleast bile dah tetapkan tarikh untuk bertunang dan khawin.. korang dah ada masa untuk budget perbelanjaan korang and masa untuk budget persiapan korang..

aku.. Mr K yang pilih tarikh Jan 1st 2011 heee awal2 taknak sangat tarikh cantik2 nih.. tapi time tuh mmg just nice je nak buat then kiteorg sekali lah bincang untuk tarikh kawin supaya target tuh ada..

then duduk sekali bawak calendar pikir tarikh yang sesuai bersama dengan family.. benda yang perlu di amik kira..

1. cuti sekolah
2. apa2 cuti lain yang berkaitan
3. ok ker tak? sesuai ker tak?
4. cukup tak masa untuk preparation semua..

macam ada setengah org.. untuk khawin diorg suka amik time cuti sekolah.. sebab?

1. senang org nak travel and budak2 tgh cuti
2. mmg season org kawin

tapi time cuti sekolah.. benda yang kena pikir adalah.. season org khawin so kena tempah awal2
takut apa yang korang desire dah fully booked or else maybe ada setengah tempat diorg naikkan harga.. tuh aku tak pasti..pastuh setiap pasangan yang nak khawin nih diorg mesti suka kalo orang yang dijemput datang.. so bile time wedding banyak2 nih.. sedikit sebanyak kena amik kira jugak kemampuan jemputan nak datang..

macam aku.. aku pilih wedding 01 july and 02 july.. ikut org nak pilih nikah sabtu or jumaat.. actually nikah sabtu lg senang tapi aku suka nikah jumaat malam and buat majlis hari sabtu supaya ahad boleh rehat.. tapi ada pro and cons dialah..and date tuh bukan waktu cuti sekolah.. bagi aku cuti sekolah bukan faktor utama sebab family belah suami and aku tak bnyak budak sekolah and family aku semua duduk dekat.. tapi kena take into account time tuh budak university cuti ker tak.. supaya kawan2 korang boleh datang kepada siapa yang masih belajar. untuk aku.. sepatutnya date yang aku pilih tuh dah nak dekat abis cuti uni dah tapi disebabkan universiti semua tukar date cuti sem dianjak ker September.. seronok la! couzin2 aku semua ada leh turun padang sekali heeee

Owh ye... terlupa pulak.. Tempat.. tempat pon bende yang kena decide jugak.. siapa nak buat kat rumah takpe.. tapi bagi siapa nak buat kat dewan kene tempah awal2 lagila pada tarikh2 favourite.. nak kena booking semua..takut org lain dah book..biaselah weekend ada berapa kali je dalan setahun tak kira bulan puasa la.. time tuh je semua org dok fokus nak kawen..so mmg kena tempah awal2.

aku awal2 plan nak nikah dekat dewan mbsa shah alam.. masa tuh bulan 12 2010 aku dah call tanya.. bayangkan sampai bulan july 2011 dah fully book.. dalam hati aku daripada bila la diorg nih dah rancang nak kawin..

antara price range yang aku boleh share kat sekitar shah alam secara kasar ye:

MBSA

DEWAN MBSA banquet: RM3000-RM35000
DEWAN MBSA lain yg biasa: RM400-RM 450. kalau nak yang aircond kena bayar additional
rm 40/sejam max 5 jam

reza: 03-55105133

* dewan mbsa yang ada aircond kat shah alam tak silap ada 2.. satu kat ttdi jaya and satu kat bukit jelutong bagi siapa2 yang nak dewan berhawa dingin=)



KOMPLEKS WARGA EMAS SEKSYEN 24:

RM 3500-RM4000++

contact no:03-55411507

KOMPLEKS BELIA seksyen 7:

tak ingat sangat tapi boleh tahan jugak harga RM 4000- RM 6000++ kot

ini bagi siapa yang ada jemputan ramai.. sebab dewan nih sangat besar..
contact person: 03-55118430

INTEKMA: nih cantik dewan dia..RM40-RM60 / person pakej termasuk
pelamin,table,set up,dewan,bride suite and red carpet..

futher clarification boleh contact 03-5225104

DEWAN PKPS:

RM 60,000 - RM 70000 PAKEJ kHAWIN.
makan, deco, pelamin, meja etc...

Last but not least=) siapa2 yang berminat dengan dewan yang aku khawin tuh.. nama dia PUSAT KESENIAN ISLAM YAYASAN RESTU- garden dalam bangunan punya concept

tuh boleh call en firdaus atau tanya je aku heee:

contact person: En Firdaus:012-8548603..




ok... nnt sambung second post ye..

Note: entry yang ditulis nih just nak bg korang idea about preparation untuk wedding mengikut my own experience.. which mungkin ada setengah tuh tak sama.. ada info mungkin telah bertukar over times.. please abaikan kesalahan ejaan dan ayat ye.. sorry hehe


jumpa lagi!

6 comments:

cactaceous opuntia said...

terbaek la kak....mmg terancang...^^

Muhammad Warouq bin Qamar said...

nice! at least utk orang yg nak start from 0 boleh dapat banyak idea dari tulisan ko ni :)

Cut A Figure said...

Cik esma ku syg.. cam buat iklan dewan dah aku tgk.. anyway.. I like the tittle, Inilah jodoh aku rupenye.

esmanawal said...

hehehe thank u semua! saja nak share info2 yang mungkin berguna..

Anonymous said...

pusat kesenian islam tu kat ne ye? cmne charges dia?

esmanawal said...

pusat kesenian islam tuh dekat shah alam.. dekat seblah masjid shah alam.. opposite Concorde seksyen 9..
charges dia based on 20 ringgit sekepala kalo 1000 org. termasuk pelamin+catering+fresh flowers+PA system..etc =)