Sunday 31 July 2011

owh...inilah jodoh aku rupanya 5...






Salam Ramadhan kawan-kawan=) pergh... 1st time aku sahur dgn en suami td.. hehe kelam kabut bagun.. sekarang aku tinggal rumah mak aku.. so memandangkan kiteorg ada bibik untuk tolong jaga ayah time office hour.. aku sentiasa buat back up strategy.. just in case it happened to be worst case scenario hehehe ok what is the worst case scenario? aku slalu pesan kat bibik.. bik.. tolong kejutkan ek untuk sahur.. sebab saya nak goremg ikan..tapi... kalo saya terlambat bgun bibik tolong gorengkan dulu ek..hehe tuhla back up strategy aku.. just in case aku terbangun lambat.. tapi kalo tak mmg aku yang buat ek! sebab lg better ada back up strategy .. sian la en suami nnt kalo puase tak sahur kan.. thanks bibik=)

post lepas aku cakap aku nak bg detail pasal preparation wedding aku kan..so aku nak jawap soklan qilah dulu huhu takut nnt terlambat plak nak survey tudung.. tudung nikah tuh aku beli kat bellamar seksyen 7 shah alam.. kalo nak survey tudung.. aku rasa area seksyen 7 tuh paling bnyak boleh cari.. ada yang korang boleh custom made sendiri pon boleh, tapi lg detail pasal tudung nih aku bgtau bile sampai tajuk tudung kay hehe. anyway I've got interesting story about my reception wedding dress and tudung reception too.. nnt aku cerita bila sampai masa kay.. tunggu! hehehe


ok.. sebelum aku cerita pasal detail2 wedding aku.. tibe-tibe teringat satu benda yang aku rasa mmg semua org akan buat sebelum khawin hehe..

DIET

hah btol tak? kan kan.. aku pon salah satunye.. ok meh aku story sikit tips2 diet..
dulu sebelum khawin berat aku... ehem ehem dalam 62-63kg.. siyes aku gain weight masa lepas balik uk.. yela masa blajar dulu makan kene budget2 nih bile dah balik malaysia yang terkenal dgn syurga makanan.. so melantak habis habisan lah.. pastuh nak khawin hrtuh kelam kabut diet.. tapi aku nih jenis kalo stress ker tgh berfikir ker kene makan.. so mmg susah gile nak diet.. dok terpikir mcm mana nak diet je pon boleh buat aku rase nak makan haish.. aku tanya jugak kenkawan aku yang amik field study diet and makanan nih.. buat research sikit2 so outcome dia masa wedding aku.. aku turun kepada 57 kg which i think that is my ideal weight..and mmg aku aim turun sampai situ je pon hehe aku berjaya turunkan 6 kg yer kawan2 dalam masa tak silap aku sebulan kot..

ok.. caranya2 adalah..

1. aku rasa mind setting tuh penting sebab kalo korang mind setting rasa susah and tak boleh mmg taklah boleh kan.. jgn pikir kan sngt bende2 tuh.. aim nak kurus and be positive about it..
jgn paksa badan korang sampai tak makan semua.. actually makan tuh pon penting untuk gain energy kalo tak susah nak buat keje.

2. perbetulkan definition korang pasal diet.. diet bukan bermaksud tak makan.. diet masuk korang amalkan permakanan yang sihat.. seriously makanan sihat itu amat penting.. and ada quotes pnah cakap 'you are what you eat' tuh pon dah jelas dah.. sebab body akan respond kepada apa yang korang makan.. kalo korang bnyak makan junk food.. nnt korang jd malas nak bagun pagi.. tak bertenaga nak pergi kerja and badan rasa tak best je.. cube korang amalkan minum air bnyak2 and makan dalam kuantiti yang berpatutan and banyakkan makan sayur2an buahan2 semua.. percayalah korang akan rasa lain.. dan lebih bersemangat.

3.ketahui berapa calorie yang korang kene amik untuk kurus.. ini penting.. serius.. sebab setiap makanan ada calorie dia.. so untuk korang kurus.. korang takleh amik lebih dari maksimum calorie untuk kuruskan badan.. setiap org lain2 maksimum calorie dia.. bergantung pada tinggi and berat..

http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm


try visit website nih.. korang boleh kira berapa calorie yang korang boleh amik kalau nak maintain berat badan, kurus, atau extreme kurus..=)

and untuk pengetahuan korang.. aku bagi contoh sini.. let say la kalo mcm aku nak lose weight jumlah calorie yang aku boleh ambil hanyalah 1000. which is kalo korang makan sepinggan nasi goreng jumlah calorie je dah dalam 800.. lain contoh.. kalo tak silap aku 4 keping roti punya calorie sama dengan 1 pinggan nasi..so katakanlah tiba-tiba dok seronok makan tau2 calorie yang aku amik dah lebih 1000.. hah camne pulak?? so korang kena burn calorie tuh dengan bersukan.. and setiap sukan ada jumlah berapa burning calorie dia.. even berjalan pon..

camne korang nak tau aktiviti sukan korang tuh boleh burn berapa calorie??
nih aku share link:

http://exercise.about.com/cs/fitnesstools/l/blcalorieburn.htm


http://www.nutristrategy.com/activitylist.htm


secara summary nya antara sukan yang senang and cepat burn calorie adalah:

Cycling leh burn dalam 250-300 calorie

rope jumping: 150 calorie dlaam masa 15 minit

lain2: swimming & running..

actually banyak lg.. rajin2 lah korang click dekat link yang aku share tuh..=)

aku punya sukan kegemaran adalah.. jeng jeng jeng... main tali skipping atau rope jumping hehe sebab aku tak suke jogging.. so nih la petang2 aku buat.. tapi taklah setiap hari.. dalam 15 minit je..


4. Jumlah makanan korang nak ambil pon penting.. and percaya cakap aku.. mmg sangat2 membantu.. ok tarik nafas.. dengar betol2 kay...

diet yang sebenar bukan nya tak makan nasi.. kene makan nasi.. supaya korang tak lapar..
caranya adalah...



Breakfast: kalo boleh amik sekeping roti & susu.. ataupon cornflakes dgn susu.. jenis cornflakes kalo nak tau berape amount calorie tuh korang tgk dgn info tepi packaging.. telur separuh masak pon ok..
Lunch: korang bile makan tengahari.. kalo korang amik pinggan yang bulat..
nasi kene penuhkan suku shj... daging/ayam/ikan/suku pinggan lagi.. sayur kene separuh dr pinggan tuh.. itu yang paling baik..

tapi aku selalu terpk.. yela kan sayur kat kdai makan nih bnyak minyak.. kalo separuh amik.. dengan minyak semua dah berapa lah kalorie kan.. so aku amik alternative lain.. aku pg Giant ker Tesco ker.. beli fresh salad, tomato dan sebagainya.. yang boleh makan mentah2..so setiap kali pg lunch.. aku bawak lah sayur2 nih semua dalam bekal.. so itu lah jadi makanan harian aku hehe.. biasanya kalo salad dekat giant harga sebungkus dalam RM 3-4 ringgit.. boleh makan untuk 2 atau 3 hari punya lunch..mmg berkesan..

Malam: jgn makan nasi lg.. tapi kalau lapar jugak makan la sikit.. pastuh exercise.. tapi kalo boleh amik cornflakes atau bende2 ringan ( nestum, oat).. kalo lapar jugak.. makanlah buah.. bnyakkan makan buah hijau.. aku suka amik pear.. sebab aku tak suke epal.. info yang aku baru tau.. epal hijau mempunyai anti oksidan yang sangat tinggi untuk cegah kanser.. sebab tuh la epal kalo tinggal lama dekat luar dia jd colour coklat2 sikitkan.. tapi paling better buang kulit dia.. sebab epal nih import punya buah.. so kulit dia tuh mesti diorg letak wax nak elak daripada masuk ulat ker apa..

pisang takleh amik bnyak sebab pisang banyak gula.. so korang rajin2 lah buat research kay pasal makanan nih hehehe

elakkan makan donut ker pisang goreng ker time2 diet.. sebab calorie dia sangat tinggi.. sekeping dalam 150 kcal tak silap aku..

kentang pon kene kurangkan sebab dia punya calorie pon tinggi.. nih aku sharekan antara food calorie list untuk korang rujuk:

http://www.weightlossforall.com/food-calories-list.htm


5.kurangkan APA2 sahaja yang bergula,ice dan yang berminyak... banyakkan minum air suam, kosong.. jgn amik manis2 la.. nnt tahap gula korang tinggi.. tapi korang tak manis camne? elak minum ice untuk elak perut buncit.. sebab dengan minum air suam atau kosong banyak2 bukan sahaja boleh membantu korang punya diet.. malah itulah awet nak bg cantik n muka bersih.. so tak rugi ikut hehe and kalo ada pilihan antara daging ker ayam ker ikan.. banyak2 lah pilih ikan.. sebab ikan lagi senang hadam.

ok tuh la cara2 aku diet yangg boleh buat aku turun sampai 6 kg.. ada setgh org cara diet lain.. n mungkin info yang aku share nih tak tepat 100%.. tapi inilah cara yang aku guna bile nak diet =)
jika ada pembetulan korang bgtau jer.. nnt aku tukar..


selain dari cara yg nih.. yang aku tau instead korang makan 3 kali sehari, baik korang tambahkan kuantiti kerap korang makan sampai 5-6 kali tapi jumlah sedikit..
pokok pangkalnya.. kurangkan jumlah makanan yang korang ambil daripada biasa..

Mmg awal2 susah sikit.. aku pon jenis suka makan.. tapi mesti korang taknak tension bile nak khawin tuh baju ketat lah apa kan.. so.. determination kene ada.. jgn give up.. aku sokong korang diet! hehehe selamat mencuba~


sebelum =( & selepas =)

5 comments:

aqeela said...

thanx 4 ur place suggestion utk tudung tuh..huhu ;)

wah calorie n diet explanation esma leh bwat dietitian xde bisnes..hikhik...gud job dear..tapi around 6 kg reduce in a month xbpe elok..huhu ;) amalkan healthy lifestyle k ..

esmanawal said...

hahaha sekarang dah nak balik qeela.. actually diet seblom kawen tuh tok tampung jumlah mknan after khawen supaya kembali ker bentuk asal huhuhuh

Iwanis A.m.d. said...

esma u looked slimmer than before la.hehe

Iwanis A.m.d. said...

esma u looked slimmer than before la.hehe

esmanawal said...

awww..hehehe thanks dear~