Monday 8 August 2011

owh...inilah jodoh aku rupanya 7...





Selamat pagi dan salam Ramadhan kawan-kawan..

'Dan Dari Allah kita datang dan KepadaNya kita Kembali'

Pagi nih aku dikejutkan dengan 2 berita kematian.. satu ahli keluarga terdekat dan satu lagi org yang membuat baju reception aku. Semoga Roh mereka tergolong diantara golongan yang Allah kasihi..

Al Fatihah...


hmm cerita pasal baju reception.. asalnya aku pergi ke satu pameran pengantin di Shah Alam City Centre.. dok tgk2 semua booth tibe2 diorg buat announcement ada pertunjukan baju pengantin..
so aku, kazen aku ,mak and makcik aku semangat la pg tgk.. so nak dijadikan cerita kiteorg sangat berminat dgn baju2 yang diperagakan dekat atas pentas..

sekali bile dia announce harga.. untuk baju sewa baru termasuk accessories dia charge RM 900.. hah kan murah tuh.. semangat lah aku pergi cari booth dia.. selalu paling murah untuk sewa baru nih yang pnah aku dgr RM 1200.00. cantik pon cantik... so aku book la and bayar deposit RM 200.. cousin aku pon berminat yang kebetulan nak khawin bulan 11 nih..so dia pon book sekali..

so mcm aku.. majlis reception rancangnye bulan July 2nd kan.. so aku dah start pg jumpa En A nih early March lg.. so ada dalam 4 bulan jarak dia.. yela takut tak sempat ker apa kan..

masa 1st time kiteorg dtg siap bawak sedara mara and kawan termasuk aku 8 org lg hehe.. En A pon mase tuh nampak sihat and semangat sngt.. tapi aku mmg tak tahu nak pilih kaler apa and baju design mcm mana.. yg aku tahu mase tuh kalau boleh nak pakai colour light yellow.. aku mmg berkenan habis dgn light yellow.. nasib baik aku bawak majalah pengantin bnyak2 sebab tempat aku tempah baju reception nih agak jauh sikit.. nun jauh di belah KL sana menghala ke kuantan.. so takkan la nak dtg bnyak2 kali kan.. so kelam kabut malam tuh dok pilih baju apa nak n colour apa. awal2 mcm berminat jugak nak colour dusty pink.. tapi takut nampak dull plak.. aku cakap kat En A kalo boleh nak match kan lace dengan songket... sebab aku rase kalo bukan khawin mmg susahlah aku nak pakai songket n ntah2 takkan merasa plak.. bile aku cakap camtuh semua terkejut sebab semua tak boleh nak bayangkan mcm mana lace campur kan dgn songket hhehehe.. so aku tunjuklah gambar kat majalah pengantin edisi bile ntah tak ingat sebagai idea...





bile semua tgk.. dapat lah diorg bayangkan.. and semua kata ok.. so kiteorg pon setuju la design mcm nih.. nih pon aku terbukak page nih mase time kelam kabut nak pilih design..

time nak pilih colour plak.. En A kata.. kalo kuning tak berapa cantik sebab songket tak bnyak colour light semua terang2. so memandangkan Elyana baru khawin dia cadangkan buat colour champagne.. dia tunjuk lah contoh colour champagne and semua pon setuju..


pastuh ukur semua gitu gini settle la.. sesi tempah baju.. pastuh tanyr la payment mcm mana.. dgn tegas En A kata kene bayar full.. sebab nak beli kain semua.. kiteorg mcm terkejut jugak.. tapi sebab kan percaya and ntahlah tak tahu knapa.. kiteorg pon decide nak bayar.. tapi later la.. sebab cash tak bawak mase tuh..

tapi masa tuh kalo tgk awal2 mcm rasa sangsi sikit.. sebab dia nampak mcm rileks je.. lukis design pon gitu2 je..
a week after ingat nak bank in duit.. tapi pikir2 balik.. better jumpa lah.. so mase tuh aku dtg dgn En Suami jer. so bile dtg je.. kiteorg mcm ada perubahan sikit nak buat.. tapi tak ingat gambar yg aku tunjuk kat atas tuh muka surat berapa.. dia terus cakap tanpa refer kat mana2.. awak punya yang cover depan gambar sekian muka surat sekian.. terkejut kiteorg dengan tahap ingatan dia sebab mase jumpa 1st time dia rileks gile.. so pengajaran.. jgn pk org bukan2 huhu.. ok dah bayar semua tarikh ditetapkan amik dalam akhir bulan 5 atau awal bulan 6.

ok.. so tunggu punya tunggu.. sampai la awal bulan 6.. semangat nih nak tgk baju.. call dia kata tak siap lg.. pastuh kiteorg kata kalo boleh nak amik dalam tgh bulan 6 which is lagi 2 weeks seblom majlis.. call dia kata tak siap lg.. dia tanya tailor.. tailor tak siap lg.. tapi bgus nya dia professional la.. kiteorg dah gabra jugak masa tuh.. pastuh tiba2 dia call bgtau baju tuh maybe siap 27 hb june.. pergh lagi 4 hari seblom majlis.. cuak tak cuak la kan.. kain tak tgk mcm mana.. design tak tahu jadi ker tak.. bayar dah full.. mmg tade idea langsung pasal baju tuh.. nak cancel kepercayaan tuh masih ada..

so.. sehari seblom 27 hb tuh try la call confirmkan leh tgk baju ker tak.. pergh call henset off plak.. seharian cuba mmg tak dapat call..cuak gile mase tuh.. back up plan mmg tade.. cume pk kalo tade sangt... baju nikah la buat baju sanding huhu.. haish...

try cr pekerja dia.. call punya call tibe2 sekali tuh dapat plak call en A nih.. tanyr baju dah siap ker blom dia kata blom.. henset mati sebab dia outstation lupa bawak charger.. sape la tak risau kan lagi 3-4 hari nak kawen baju tak siap lg semua.. so kiteorg mintak la dia buat back up plan.. mmg ada la dok bising2 sikit ngn dia tapi tadelah sampai marah2 sebab mmg kalo dgr dia cakap mmg takleh nak marah .. sapa2 pon rasenya.. pastuh dia ajak pg tempat baju dia.. sebab cari la baju2 back up.. so malam tuh kiteorg g la kat kdai dia.. terkejut gile bile jumpa dia.. kurus sngt n mmg nampak sangt sakit.. nak act mcm marah pon tak jadi sebab tgk dia sakit mcm tuh.. geram mmg la ada.. tapi bile tgk dia sakit.. mmg tak jadi lah nak marah..

so kiteorg pon try la baju2 yang ada.. and rasenye yg paling menepati cita rasa sebagai back up baju is colour dusty pink.. huhu tapi besoknya dia call cakap baju dah siap.. happy la.. dia kata nak dtg rumah.. tgk2 dia bawak baju perempuan je.. baju lelaki tak pnah fitting semua tak tahu lah muat ker tak.. bile tgk suka la sebab berkenan, cantik n tidak mengecewakan.. tapi longgar.. so kene fitting.. dia bawak balik..

ok Jumaat malam tuh nikah kan.. tgh hari call dia.. tanyr baju dah siap ker blom tok fitting.. cakap tak siap lg.. seblom tuh dari pg call henset mati ... haish..katanya nak hantar malam jumaat.. haish tak beranilah nak amik risiko.. so cakap ngn dia.. takpelah.. dobi ker tak dobi ker biar jela saya amik.. nasib baik ada sedara yg duduk dkat kdai dia.. mintak tolong amikkan.. yela takkan la malam karang nak nikah.. petang tuh nak kuar g tempat jauh.. tapi tak sempat tgk ker apa lah..

Malam after nikah tuh.. dalam kol 2 pg try baju.. Alhamdulillah yg lelaki muat.. yg perempuan plak nasib baik sempat fitting tapi terlebeh kecik plak.. so jadi ketat gile.. sampai kol 4 pg dok tetas sikit nak bg muat.. dalam hati Tuhan je yang tahu..

so Alhamdulillah majlis berjalan lancar and kebanyakan kata baju tuh cantik.. hehe mmg dah lega sangatla..

so after a week kiteorg pg hantar balik kat en A nih.. dia mintak maaf sangat2 sebab kelam kabut pasal baju tuh.. dia kata kiteorg nih lah pasangan paling sabar.. kiteorg pon sama2 mintak maaf.. tgk dia rasa kesian sangat.. mmg tak larat and ntahlah.. mmg tak boleh la nak marah.. tapi tulah sebab dia sngt professional and tak delah buat sedih ker apa.. akhirnya baju tuh sempat sampai jugak ker tgn aku seblom majlis.. and Alhamdulillah majlis jalan lancar...

cousin aku bila dah jadi mcm nih dia tak jadi lah nak amik baju dgn En A nih kan.. tapi secara professional dia pulangkan balik duit tuh..

tau2 je harinih aku dgr berita dia meninggal dunia.. Inalillah..semoga dia ditempatkan bersama org2 yang beriman..muda lagi orang nya..


kesimpulan dia: biasalah tuh dugaan seblom khawin mmg sentiasa ada..so kene bnyak bersabar and tawakal bnyak2.. kalo ikutkan sangt perasaan mmg terok jadinya.. so kawan2 amik lah cerita nih sebagai pengajaran.. and setiap benda mmg ada hikmahnya.. cuba kalau tak jadi mcm tuh kat aku.. baju dapat on time and cantik semua.. cousin aku mesti rileks je tempah.. nnt tak siap baju dia and tak sempat nak cr back up sebab skrg dah bulan 8 and raya plak tuh.. atleast bile dah cancel tuh bnyak lah masa cousin aku nak cari tempat lain.. =)


Sekian..

p/s: nnt next aku cte plak pasal tudung aku yang aku custom made sendiri huhu yela.. bila dah baju aku siap lambat.. mmg susahla kan aku nak cari tudung sebab tak tahu colour mcm mana.. and sekali dgn hantaran.. see ya!









2 comments:

mr.k said...

nasib baik sempat mintak maaf kan dgn en.A, semoga roh arwah dicucuri rahmatt, amin

al-fatihah

esmanawal said...

hehehe.. tula.. Amin..